سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شهید عباس

 

 شخصی به نام ح

"دلت کجاست؟"

برگرفته از مباحث اخلاقی عالم فرزانه حضرت آیت الله دکتر روح الله قرهی (مد ظله العالی) پیرامون "قلب"

این مجموعه برگرفته از سلسله سخنرانیهای اخلاقی عالم فرزانه حضرت آیت الله دکتر قرهی میباشد که با تلاش گروه علمی حضرت نرجس خاتون(علیها الصّلاة و السّلام) جمع آوری گردیده است و شامل مباحث  اخلاقی حضرت استاد راجع به "قلب" میباشد.

 در ذیل مقدمه کتاب آورده شده است.

مقدمه:
زندگی انسانها مانند یک داستان طولانی است که نویسنده آن داستان، خود ما هستیم. هر قدر در زندگی مراقب اعمال و رفتارمان و مهربانتر باشیم، داستان زندگیمان شیرینتر میشود.
سرنوشت هر کس در این داستان متفاوت است و هرقسمتی از این داستان شاید غمانگیز یا توأم با شادی باشد، گرچه غم و شادی در زندگی انسانهای خوب هموجود دارد اما مهم این است که وقتی انسان، داستانزندگی خودش را میخواند، از آن رضایت قلبی داشته باشد اما نه هر قلبی. قلبی که خوبیها و بدیها رابشناسد و درک کند.
در این کتاب میخواهیم راجع به معرّفی قلب (همان دل انسان) و خصوصیات آن صحبت کنیم و بگوییم: هرچیزی که در دل انسان قرار بگیرد؛ یعنی انسان آن را دوست دارد و عامل رفتارهای او میشود.مثلاً کسی که علم را دوست دارد، دائماً به دنبال خوب درس خواندن است. یا کسی که پدر و مادر خودرا دوست دارد، حرف آنها را گوش میکند و به دنبال رضایت آنهاست. یا کسی که دوست خوبی دارد، از بودن با او لذّت برده و حتّی گاهی رفتارهای او را تقلید میکند. پس کار هر قلبی دوست داشتن است و چون ما از خدا خلق شدهایم و به دنبال کمال هستیم، خودبخود به قلب سالم و پاک علاقه داریم وخوبیها را دوست داریم.


اما طراوت و شادابی دل نوجوان و جوان به حدی است که اگر کسی در این سنین به دنبال قلب سالم وپاک باشد، یعنی دل خدایی بخواهد، خدا او را بیشتردوست دارد و بیشتر از بقیه به او توجه میکند، چرا که هنوز قلب او کمتر آلوده به بدیها شده است.لذا او در یادگیری هم قلبش اثرپذیرتر است. طوری که اگر در این راه، علمی بیاموزد، مانند سنگی که برروی آن حکّاکی کردهاند، این علم در وجودش حک میشود و تا آخر عمر فراموش نخواهد کرد ، قلب نوجوان چونان زمین کاشته نشده، آماده پذیرش هر بذری است که در آن پاشیده شود اما مهمترین جهتی که دل انسان را به سوی خوبیهاو قلب سالم میکشاند، خواستن است؛ یعنی انسان بخواهد که دلی نورانی داشته باشد.
سؤال اساسی اینجاست که ما چگونه باید دل نورانی داشته باشیم تا هم قلب سالمی داشته باشیم و هم رفتارهای درستی؟

 

 

اطم طایی در شهر بغداد حضور دشت.پادشاه عراق


ارسال شده در توسط مجتبی خسروی لرگانی